תנ"ך על הפרק - שמות יז - טור הארוך

תנ"ך על הפרק

שמות יז

67 / 929
היום

הפרק

מַסָּה וּמְרִיבָה, מלחמת עמלק

וַ֠יִּסְעוּ כָּל־עֲדַ֨ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֧ל מִמִּדְבַּר־סִ֛ין לְמַסְעֵיהֶ֖ם עַל־פִּ֣י יְהוָ֑ה וַֽיַּחֲנוּ֙ בִּרְפִידִ֔ים וְאֵ֥ין מַ֖יִם לִשְׁתֹּ֥ת הָעָֽם׃וַיָּ֤רֶב הָעָם֙ עִם־מֹשֶׁ֔ה וַיֹּ֣אמְר֔וּ תְּנוּ־לָ֥נוּ מַ֖יִם וְנִשְׁתֶּ֑ה וַיֹּ֤אמֶר לָהֶם֙ מֹשֶׁ֔ה מַה־תְּרִיבוּן֙ עִמָּדִ֔י מַה־תְּנַסּ֖וּן אֶת־יְהוָֽה׃וַיִּצְמָ֨א שָׁ֤ם הָעָם֙ לַמַּ֔יִם וַיָּ֥לֶן הָעָ֖ם עַל־מֹשֶׁ֑ה וַיֹּ֗אמֶר לָ֤מָּה זֶּה֙ הֶעֱלִיתָ֣נוּ מִמִּצְרַ֔יִם לְהָמִ֥ית אֹתִ֛י וְאֶת־בָּנַ֥י וְאֶת־מִקְנַ֖י בַּצָּמָֽא׃וַיִּצְעַ֤ק מֹשֶׁה֙ אֶל־יְהוָ֣ה לֵאמֹ֔ר מָ֥ה אֶעֱשֶׂ֖ה לָעָ֣ם הַזֶּ֑ה ע֥וֹד מְעַ֖ט וּסְקָלֻֽנִי׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה עֲבֹר֙ לִפְנֵ֣י הָעָ֔ם וְקַ֥ח אִתְּךָ֖ מִזִּקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וּמַטְּךָ֗ אֲשֶׁ֨ר הִכִּ֤יתָ בּוֹ֙ אֶת־הַיְאֹ֔ר קַ֥ח בְּיָדְךָ֖ וְהָלָֽכְתָּ׃הִנְנִ֣י עֹמֵד֩ לְפָנֶ֨יךָ שָּׁ֥ם ׀ עַֽל־הַצּוּר֮ בְּחֹרֵב֒ וְהִכִּ֣יתָ בַצּ֗וּר וְיָצְא֥וּ מִמֶּ֛נּוּ מַ֖יִם וְשָׁתָ֣ה הָעָ֑ם וַיַּ֤עַשׂ כֵּן֙ מֹשֶׁ֔ה לְעֵינֵ֖י זִקְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיִּקְרָא֙ שֵׁ֣ם הַמָּק֔וֹם מַסָּ֖ה וּמְרִיבָ֑ה עַל־רִ֣יב ׀ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְעַ֨ל נַסֹּתָ֤ם אֶת־יְהוָה֙ לֵאמֹ֔ר הֲיֵ֧שׁ יְהוָ֛ה בְּקִרְבֵּ֖נוּ אִם־אָֽיִן׃וַיָּבֹ֖א עֲמָלֵ֑ק וַיִּלָּ֥חֶם עִם־יִשְׂרָאֵ֖ל בִּרְפִידִֽם׃וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֤ה אֶל־יְהוֹשֻׁ֙עַ֙ בְּחַר־לָ֣נוּ אֲנָשִׁ֔ים וְצֵ֖א הִלָּחֵ֣ם בַּעֲמָלֵ֑ק מָחָ֗ר אָנֹכִ֤י נִצָּב֙ עַל־רֹ֣אשׁ הַגִּבְעָ֔ה וּמַטֵּ֥ה הָאֱלֹהִ֖ים בְּיָדִֽי׃וַיַּ֣עַשׂ יְהוֹשֻׁ֗עַ כַּאֲשֶׁ֤ר אָֽמַר־לוֹ֙ מֹשֶׁ֔ה לְהִלָּחֵ֖ם בַּעֲמָלֵ֑ק וּמֹשֶׁה֙ אַהֲרֹ֣ן וְח֔וּר עָל֖וּ רֹ֥אשׁ הַגִּבְעָֽה׃וְהָיָ֗ה כַּאֲשֶׁ֨ר יָרִ֥ים מֹשֶׁ֛ה יָד֖וֹ וְגָבַ֣ר יִשְׂרָאֵ֑ל וְכַאֲשֶׁ֥ר יָנִ֛יחַ יָד֖וֹ וְגָבַ֥ר עֲמָלֵֽק׃וִידֵ֤י מֹשֶׁה֙ כְּבֵדִ֔ים וַיִּקְחוּ־אֶ֛בֶן וַיָּשִׂ֥ימוּ תַחְתָּ֖יו וַיֵּ֣שֶׁב עָלֶ֑יהָ וְאַהֲרֹ֨ן וְח֜וּר תָּֽמְכ֣וּ בְיָדָ֗יו מִזֶּ֤ה אֶחָד֙ וּמִזֶּ֣ה אֶחָ֔ד וַיְהִ֥י יָדָ֛יו אֱמוּנָ֖ה עַד־בֹּ֥א הַשָּֽׁמֶשׁ׃וַיַּחֲלֹ֧שׁ יְהוֹשֻׁ֛עַ אֶת־עֲמָלֵ֥ק וְאֶת־עַמּ֖וֹ לְפִי־חָֽרֶב׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה כְּתֹ֨ב זֹ֤את זִכָּרוֹן֙ בַּסֵּ֔פֶר וְשִׂ֖ים בְּאָזְנֵ֣י יְהוֹשֻׁ֑עַ כִּֽי־מָחֹ֤ה אֶמְחֶה֙ אֶת־זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָֽיִם׃וַיִּ֥בֶן מֹשֶׁ֖ה מִזְבֵּ֑חַ וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יְהוָ֥ה ׀ נִסִּֽי׃וַיֹּ֗אמֶר כִּֽי־יָד֙ עַל־כֵּ֣ס יָ֔הּ מִלְחָמָ֥ה לַיהוָ֖ה בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ויסעו כל עדת בני ישראל וגו' למסעיהם. אחז הכתוב דרך קצרה לומר שנסעו במסעות רבים ממדבר סין לרפידים לכך אמר למשעיהם כי מסעות רבים עשו כי מתחלה כשנסעו ממדבר סין חנו בדפקה ואחר כך באלוש ומאלוש לרפידים ולא בא עתה אלא לפרש תלונתם כי בתחלת בואם למדבר התלוננו על הלחם ועתה רבו על המים: וירב העם. כתב ר' אברהם אמר העם ולא אמר כל העם כאשר אמר במן כי ב' כתות היו האחת אין לה מים לשתות והיא עושה מריבה עם משה והשנית יש לה מים בכליהם שהוציאו מאלוש והיא רוצה לנסות ה' אם יתן מים והשיב למריבים מה תריבון עמדי נצעק כלנו אל ה' ולמנסים אמר מה תנסון את ה': ויצמא שם העם למים. כאשר התחזק עליהם הצמא נתרעמו על משה למה הרע להם להוציאם ממצרים. והרמב"ן פי' הענין כך כאשר באו אל המקום ההוא ולא מצאו עינות מים מיד עשו מריבה עם משה ולכך נאמר וירב ולא כדרך שנאמר בשאר מקומות וילונו דרך תרעומת שהיו מתרעמים על עניינם לאמר מה נשתה מה נאכל אלא וירב שהיו עושים עמו מריבה ממש שבאו עליו לאמר תנה לנו מים כי עליך הדבר לעשות ומשה השיבן מה תריבון עמדי ומה תנסון את ה' כי הריב הזה לנסות את ה' היוכל לתת לכם מים כי אם תחרישון מעלי ותתפללו לה' יענה אתכם וכן היה בלבם לנסות כדכתיב על נסותם את ה' ואז רפתה רוחם מעליו והסתפקו יום או יומים ממים שבכליהם ואחרי כן ויצמא שם העם למים וילן העם על משה כענין התרעומת אשר הם עושים בכל מקום בבקשם דבר שאומר למה זה העליתנו ממצרים וכראות משה כי צמאו התפלל לה' והגיד לו המריבה שעשו עמו בראשונה: אותי ואת בני. ולא אמרו סתם להמיתנו בצמא או להמית כל הקהל הזה אלא הזכירו הבנים להרבות התלונה שימהר לדבר כי הקטנים לא יסבלו הצמא כלל וימותו לעיני אביהם: את בני ואת מקני. הזכיר המקנה לומר שהם צריכים מים רבים ולכך נאמר שם בשעת (בשמות כ) ויצאו מים רבים ותשת העדה ובעירם. ורבותינו אמרו השוו בהמתן לגופן שבהמתו של אדם המהלך בדרך היא חייו שאם אין בהמתו הוא מסתגף: עוד מעט וסקלוני. דרך משל כי רוב מריבות עשו עמי ומתרעמים עלי ואילו היה בהם יכולת היו סוקלין אותי: עבור לפני העם הזה. פי' הרמב"ן הקדם לפניהם כמו ויעבור את הכושי והענין כי העם היו ברפידים והצור שיצא ממנו המים היה בחורב והוא הר סיני על דעת הראשונים או מקום עיר לפני ההר קרוב הוא לו על דעתי כאשר אפרש עוד והוצרך משה לקדם לפניהם לעבור מרפידים לחורב מהלך פרסה או ב' רחוק מהמחנה ועל כן אמר לו עבור לפניהם וקח מזקני ישראל והלכת כלומר שתלך עד שתראה אותי עומד לפניך על הצור בחורב. והנה הכה בצור ויזובו מים ולא סיפר הכתוב ותשת העדה ובעירם כאשר בשנייה אבל בידוע שעשו כן וברור הוא שלא הלכו העם לחורב לשתות כי לא באו לפני הר סיני עד אחר כן בשלישי אלא שלחו שם נעריהם לשאוב מים ולהביא להם כמנהג המחנות וקרוב הדבר שיצאו מן הצור בחורב מים קרים ונוזלים הלכו לרפידים ושם שתו אותם והוא שאמר הכתוב ויוציא נוזלים מסלע ויורד כנהרות מים וכתיב פתח צור ויזובו מים הלכו בציות נהר ומה שאמר הן הכה צור ויזובו מים ונוזלים ישטופו גם על הצור הזה נאמר והסלע השני אשר היה בקדש נבקע בו כמו באר נובע מים ועל כן נאמר הוא הבאר אשר אמר ה' למשה ואמרו בשירה באר חפרוה שרים כי היה כמו באר חפורה ולכן אמר שם ותשת העדה ובעירם ששתו מיד באותו מקום אבל בכאן היו נהרות שוטפים ממנו ושותים בבתיהם כרצונם ואע"פ שהיה הכל בארה של מרים בקבלת רבותינו יתכן שהיה בראשונה וכל המ' שנה מושך מים בנהרות ובפעם השנית מפני העונש אשר היה שם נעשה כמו באר חפורה מלאה מים: ומטך אשר הכית בו את היאור. אע"פ שהוא לא הכה פי' הכית במאמרך שאמרת לאהרן להכותו והזכיר מכת היאור ולא שאר המכות לומר כי אז הפך המים לדם והסירם מטבעם ועתה יוציא מים מצור החלמיש כי יעשה דבר והפכו: הנני עומד לפניך. בעבור כי הפלא במקום הזה במים היה קבוע שיהיה הבאר עמהם כל ימי היותם במדבר כדברי רבותינו בעבור זה נגלית עליו שכינה במקום ההוא כאשר אמר במן בקר וראיתם את כבוד ה' בעבור היותו פלא קיים: ויאמר משה אל יהושע. כתב הרמב"ן מכאן נראה שמיום היותו לפני משה קראו יהושע וכן וישמע יהושע את קול העם ברעה ומה שכתוב במרגלים ויקרא משה להושע בן נון יהושע למבראשונה מדבר כלומר כי זה יהושע אשר נבחר במרגלים הוא אשר קראו משה יהושע ומה שדרשו רבותינו יה יושיעך מעצת המרגלים פי' בשביל שידע משה שהוא עתיד ללכת עם המרגלים קראו כן או נאמר כי אז קבע לו זה השם בפני כל העדה שלא יקראוהו אלא בזה השם בעצמו. ומה שלא הלך משה כדי שיתפלל בנשיאות כפים על הגבעה וגם שאין זרעו של עשו נופל אלא ביד בניה של רחל וכן עמלק ביד שאול והמן ביד מרדכי ועלה לראש הגבעה כדי שיראה לישראל הנלחמים וישים עינו עליהם לטובה וגם הם יראוהו פורש כפיו השמימה בתפלה ויבטחו ויוסיפו אומץ וגבורה. ועל הענין הזה שעשה משה מפני שהיה עמלק גוי חזק וישראל אינן מלומדי מלחמה והיו עיף ויגע כדכתיב במשנה תורה על כן פחד ממנו והוצרך לכל התפלה והתחנה. ויתכן שפחד משה פן יתגבר בחרבו מפני היותו נוחל החרב בברכת הזקן שאמר לו על חרבך תחי' כי המלחמה מן המשפחה הזאת היא ראשונה ואחרונה כי עמלק מזרע עשו היה ומזרעו של עשו היתה לנו הגלות והחורבן האחרון וכאשר ינוצח הוא ועמים רבים אשר אתו ממנה נושע לעולם כד כתי' ועלו מושיעים וגו' וכאשר עשו משה ויהושע בראשונה כן יעשו משיח ואליהו בזרעם ועל כן התאמץ משה בדבר: וכאשר יניח ידו. על דרך הפשט כי לא יוכל להרים ידו כל היום וכאשר יניחם באונס גבר עמלק על כן צוה לאהרן וחור שיתמכו בידיו. ובמדרש וכי משה היה עושה שיתגבר עמלק אלא אסור לאדם לשהות כפיו פרושות השמימה ג' שעות. ור' יוסף קמחי פי' שלא הניח אלא בשביל שידע שכאשר יניח ידו וגבר עמלק וידע שידיו כבדים ולא יוכל להרימם כל היום לקח עמו אהרן וחור שיתמכו ידיו. וי"מ לפי הפשט והיה כאשר ירים ידיו עם המטה וגבר ישראל שהמטה היה סימן שלהם כמו שעושין דגל במלחמה שלא יפזרו אנשי המלחמה ולכן כתיב ויקחו אבן וישימו תחתיו וישב עליה כדי שיהי' במקום אחד גבוה ויראו כולם הנס שלהם ועל כן קרא משה למזבח ה' ניסי לומר לא במטי שהרימותי לנס גברו ישראל אלא ה' נסי ודגלי: ויהי ידיו אמונה. פי' ר' אברהם כל אחד מידיו. וי"מ על מה שכתוב ויהי ולא אמר ויהיו שהיה מצמצם ידיו לפרוש השמים והיו נראות כמו אחד כענין ורגליהם רגל ישרה: אמונה. פי' כמו עומדות וקיימות ברוממותן כמו ואנחנו כורתים אמונה פי' דבר קיים. וי"מ לאמונת ישראל כדי שינצחו. וי"מ שהוא מגזרת ויהי אומן כאלו אומנים הם שישאו ידיו. ובמדרש יש שהזכיר זכות אבות אמונה זהו אברהם דכתיב בי' והאמין בה' עד בא יצחק דכתיב ויצחק בא מבא השמש יעקב דכתיב כי בא השמש: ויחלש יהושע. ולא הרגם. י"מ שבעלי כשפים היו ובחרו להם אנשים למלחמה שאי אפשר להרגם מפני הכשפים שעשו להם: כתוב זאת זכרון בספר. כתב ר' אברהם כי הוא ספר מלחמות ה' ואינו מצוי אצלינו. וכתב הרמב"ן ואין בדבריו רק תואנה והנכון כי הוא ספר התורה כענין שנאמר לקוח את ספר התורה הזה שצוה לכתוב לזכרון שיזכרו ישראל מה שעשה עמלק וזהו המצוה שבמשנה תורה זכור את אשר עשה לך עמלק ואמר ושים באזני יהושע שציוהו להזכיר לישראל את כל התלאה שבאה להם על ידו כי הוא היודע ועד ורומז כי אחרי שירשו את הארץ ימחוהו כי מצוה עליהם להכרית ז' עממים תחלה וזהו שנאמר והיה בהניח ה' אלהיך לך וגו' ואם היה כן בימי יהושע היה מזכירם למחותן אבל נשארה בימיו מן הארץ הרבה עדיין לנחול ונמשך הדבר עד בא שאול: כי מחה אמחה. לפי שאלופי אדום נבהלו מפחד שראו נסים שנעשו לישראל במצרים ועל הים וכן מואב ופלשת אבל עמלק שמע גבורת השם ובא ממקום רחוק להלחם על ישראל ולא פחד מגבורת השם ראוי למחות. וכתי' קרא אחרינא תמחה את זכר עמלק י"מ קודם שפשט ידו בבית המקדש תמחה ואחר שפשט אמחה אני בעצמי. ובמדרש אם אתה תמחה מלמטה אני אמחה מלמעלה: כי יד על כס יה. לשון שבועה כמו שפירש"י. וי"מ כאשר תהיה יד וחוזק על כסא ה' למלך אז תהי' מלחמה לשם בעמלק רמז לשאול מלך ראשון שנלחם בעמלק וכן תהיה מדר דר שכל מלך שיהי' לישראל חייב להלחם אתו עד שימחה שמו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך